Varför väljer vi sida?

Horace of the week, v. 48

Ramverk och konstruktion
Vad är ett Ramverk?
Det kan hjälpa att förstå vad en ramverkskonstruktion är om vi riktar blicken mot gamla lador och uthus. De utgjordes av en grov stomme av stolpar, bjälkar och strävor i dimensioner som 6x6 tum och liknande. På detta "skelett" spikade man bara på panel, lade in mellanbjälklag för logar osv. Under de senaste 25 åren har det, i första hand i Nordamerika, växt fram en pånyttfödelse av denna tradition fast med inriktning mot småhus. På dessa stommar har man så utvecklat nya inklädningssmaterial av moderna isoleringsskivor. De kan utgöras av prefabricerade paneler med cellulosafiber, cellplast eller skivor av den typ Tepro tillverkar.
Det grundläggande för själva konceptet är alltså stommen (skelettet), som är tillverkat av hyvlat virke av god kvalitet , sammanfogat med vackra traditionella fogar, tappningar och laxningar, ihopdragna och dymlade med ekdymligar.
En av ramverkskonstruktionens fördelar utgörs av att den medger en mycket öppen planlösning i huset. Stommen tar ju alla laster så det behövs inga mellanväggar av hållfasthetsskäl. Vitsen med ramverket är kanske framför allt av estetiska och känslomässiga skäl, man erhåller en mycket vacker och funktionell konstruktion som exponeras inåt i huset. Stommen ger ett enastående gediget intryck och fömedlar skönhet, tradition och trygghet.
Ramverket kan tillverkas av ett flertal av våra vanliga inhemska träslag, och kan med fördel bearbetas i ett färskt tillstånd. Vanligast är dock gran, tall eller ek. Den alltigenom mest framträdande aspekten i konstruktionen är mötet mellan stolpe, bjälke och sträva i traditionella fogar. Dessa dymlas ihop med "ekspiken", eller dymlingen som den heter. Konstruktionen är en genomarbetad lösning där kundens önskemål sammanvävts med arkitektens design och konstruktörens och hanverkarens arbeten.
Ramverkets utformande är ett praktexempel på betydelsen av ett helhetstänkande för design och funktion. Allt som är funktionellt är inte vackert och tvärtom, så det lönar sig att planera konstruktionen noga. Likaså fordrar en sådan här konstuktion eftertanke om hur man utformar sina vvs-, el- och andra installationer. Kom ihåg att denna tunga stomme i sig själv är bärande och tar alla laster av vind, snö osv. Denna egenskap får man ha i åtanke när man planerar stommens inklädning.
Ramverket som sådant utgör det skelett som bär upp huset, en timmerstomme i rejäla dimensioner ihopfogad med traditionella tapp och tapphålsförbindningar.
- Artikeln är hämtad från www.ramverk.com
Upphovsmannens anonymitet
Under den gustavianska tiden, och före den, lämnades en stor del av de dikter som publicerades i tidskrifter och antologier osignerade. Nu, i vår postromantiska samtid, är tvärtom detta en aningen svår tanke att förlika sig med. Vi lägger nu oerhört stor vikt vid att kunna knyta det skriva ordet till en individ (ett författarskap om man så vill) för att i texten kunna avläsa ett temperament, en intention, för att kunna söka i orden efter en skapande, subjektiv stämma. Men gustavianerna räknade tydligen inte tanken på upphovsmannen som någon nödvändig eller väsentlig del av textupplevelsen. Ett jag framträder förvisso i deras texter, men i detta jag skulle läsaren ha frihet att se vem som helst.

Gällande frågan om hur man ska få folk att sjunka in i sina mellanrum

På tal om klacksparkar
Ja, då bär det av mot nya infall och idéer. Efter att ha sett en synnerligen förkastlig dokumentär om feminism på, ja nu minns jag inte om det var på Svt eller Tv4, så tycktes mig Dylans All I Really Want To Do vara den ultimata repliken på stora delar av dagens allt mer växande kvinnorörelse. Döm själva:
I ain't lookin' to compete with you,
Beat or cheat or mistreat you,
Simplify you, classify you,
Deny, defy or crucify you.
No, and I ain't lookin' to fight with you,
Frighten you or uptighten you,

Drag you down or drain you down,
Chain you down or bring you down.
I ain't lookin' to block you up
Shock or knock or lock you up,
Analyze you, categorize you,
Finalize you or advertise you.
I don't want to straight-face you,
Race or chase you, track or trace you,
Or disgrace you or displace you,
Or define you or confine you.
I don't want to meet your kin,
Make you spin or do you in,
Or select you or dissect you,
Or inspect you or reject you.
I don't want to fake you out,
Take or shake or forsake you out,
I ain't lookin' for you to feel like me,
See like me or be like me.
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.